Телефони

Як допомогти, а не нашкодити …

Епідемія коронавірусу настільки несподівано ввірвалася в наше життя, що принесла безліч змін, до яких ми виявилися не зовсім готові. Одним із таких нововведень став карантин в навчальних закладах та організація навчання школярів і студентів онлайн. На даний час у багатьох школах діти досі навчаються онлайн або поєднують навчання в школі із самостійною роботою вдома. Тож поради щодо дистанційного навчання дітей, про які ми поговоримо у цій статті, стануть корисними для багатьох батьків.

На початку дистанційного навчання багато батьків та учнів висловлювали невдоволення та активно критикували як систему освіти в цілому, так і організацію онлайн-навчання. На це існують зрозумілі причини.

Більшість шкіл виявились неготовими до дистанційного навчання. За рідкісним винятком, керівництво шкіл та інших навчальних закладів проводили спеціальну підготовку та інструктаж вчителів по організації дистанційного навчання. Так само далеко не у всіх навчальних закладах існували спеціальні програмні платформи для ефективного дистанційного навчання. Багатьом викладачам довелося в терміновому порядку розбиратися з безкоштовними програмами, які могли б вирішити поставлену задачу. У більшості випадків їм ніхто не міг допомогти і кваліфіковано проконсультувати в цьому питанні.

Так само не підготовленими виявились й батьки. Адже організація дистанційного навчання дітей вдома також потребує деяких знань. Про них ми й поговоримо нижче.

Нижче ми опишемо ситуації, з якими найчастіше зустрічаються батьки під час дистанційного навчання, а також спробуємо знайти шляхи їх вирішення:


Ситуація 1. «Дитина не надто вмотивована онлайн-навчанням».

У дистанційному навчанні є свої нюанси. Дитина не може порівняти свої досягнення з успіхами інших дітей. Вона ніби замкнена в своєму онлайн-просторі.

Як же мотивувати дитину до онлайн-навчання, тим більше, якщо раніше вона його не практикувала? Тут потрібно чітко поговорити з дитиною, пояснити важливість подальшого навчання, його серйозність та деякі особливості. У розмові використовуйте внутрішні мотиватори такі, як:

  • Отримання знань потрібно для здійснення мрії.
  • Отримання знань робить тебе самостійним/ою.
  • Отримання знань допоможе тобі знайти своє місце в житті, своє покликання тощо.

Навіть якщо у вашої дитини раніше не виникало проблем з дисципліною і навчанням, в нових умовах, до яких вона не готова – вони можуть виникнути. Тож не залишайте дитину наодинці з проблемою, допоможіть їй розібратися, як все працює.


Ситуація 2. «Дитина не має свого місця для навчання вдома».

Постарайтеся організувати для дитини повноцінне, бажано ізольоване, навчальне місце, де їй буде зручно. Дитина не повинна вчитися, лежачи в ліжку або розвалившись у кріслі. Це формує у неї легковажне ставлення до навчання і впливає на результативність. По можливості, приберіть з поля зору все, що може відволікати від навчання: іграшки, гаджети, домашніх тварин тощо.

Це складно зробити, якщо у вас невелика квартира, але, в будь-якому випадку, стіл і стілець, а також тишу на час занять можна буде забезпечити.

Якщо це можливо, надайте дитині окремий пристрій (комп’ютер, планшет, смартфон) для навчання. Небажано, щоб вона користувалась гаджетами своїх батьків, особливо якщо вони використовуються для роботи або на них зберігається фінансова чи особиста інформація. Дитина може випадково порушити працездатність програм вашого пристрою, побачити або навіть поділитися з іншими небажаною інформацією. Тим більше деякі програмні комплекси, які використовуються для навчання, погано захищені від злому.

Якщо у вас немає можливості дати дитині окремий пристрій – створіть для неї окремі акаунти, виключіть доступ до решти вмісту пристрою і налаштуйте відповідні параметри безпеки. Регулярно перевіряйте пристрій, який дитина використовує для навчання онлайн, щоб вчасно припинити небажані дії. Встановіть на нього необхідне захисне програмне забезпечення.


Ситуація 3. «У дитини погана дисципліна під час онлайн-навчання».

На жаль, є багато випадків, коли діти активно порушують дисципліну, не виконують вказівки вчителя, заважають проведенню занять, відволікаючи інших учнів. Трапляються ситуації, коли діти, будучи впевненими у своїй безкарності, відверто ображають і принижують вчителів.

Деколи така поведінка може бути проявом стресу у дитини, його страхів від ситуації, що склалася, дискомфортом від нової, незвичної і незрозумілої системи освіти. Особливо, якщо раніше така поведінка за дитиною не спостерігалась.

Тому, як ми вже зазначали вище, слід говорити з дитиною, пояснювати їй серйозність та важливість навчання, хоч і в такій формі. Дитина повинна сама зрозуміти, що дистанційне навчання – це та ж школа, тільки в інших умовах.

У домашніх умовах дитині важче зосередиться, у неї більше відволікаючих чинників, а у багатьох комп’ютер або смартфон асоціюється тільки з розвагами. Тому тут важливо дотримуватися звичного розпорядку дня: час сну і неспання, час початку уроків, перерви тощо. Різкі зміни в режимі дня можуть привести до зайвої напруги і стресу.

Також ненав’язливо контролюйте навчальний процес. Деякі діти можуть ухилятися від навчання або виконання завдань, користуючись недостатньою компетенцією батьків. Вони можуть пояснювати це технічними неполадками, особливостями програм тощо.


Ситуація 4. «Дитина не знає, як себе поводити перед камерою».

Розкажіть дитині про основи онлайн-етикету та онлайн-спілкування. Поясніть дитині, що перед камерою потрібно сидіти так само, як і в школі за партою на уроці, адже її всі бачать.

Також підберіть для дитини відповідний одяг для таких занять. Не варто займатися в піжамі чи домашньому одязі. Разом із дитиною підберіть зручний і відповідний для занять варіант. Після закінчення уроків дитина назад може переодягнутися в улюблену футболку.

Ви також не забувайте, що ваша дитина знаходиться на зв’язку онлайн і тому все, що відбувається в квартирі чути, а в деяких випадках – навіть видно всім. Тому не допускайте з’ясування відносин, сварок, розмов на підвищених тонах або з використанням образливих виразів, навіть жартома. Не ходіть перед камерою в білизні, піжамі чи іншому вигляді, який може збентежити вашу дитину і її однокласників. Не критикуйте вчителів або систему так, щоб це чули інші.

Також будьте уважні до того, що потрапляє в кадр камери, яку використовує ваша дитина. Вкрай небажано, щоб інші люди бачили елементи побуту та інтер’єру вашої квартири (дорогу техніку, меблі, прикраси тощо), оскільки ця інформація від дітей може потрапити до зловмисників. Особливо з огляду на той факт, що деякі трансляції та відеозйомки уроку погано або зовсім не захищені і можуть виявитися у відкритому доступі.


Ситуація 5. «Ви не впевнені в кібербезпеці вашої дитини».

Продовжуючи тему кібербезпеки, розпитайте вчителя і проконтролюйте, яким чином передається інформація, в тому числі персональні дані вашої дитини; як зберігається інформація про навчальний процес, хто до неї має доступ і як вона захищена тощо. На жаль, особливо на перших етапах початку навчання онлайн, інформація передавалася по відкритих джерелах і зберігалася у вільному доступі.

Також варто дізнатися, як захистити дитину від кіберзлочинців. Адже, як показує статистика, кількість кіберзлочинів за час карантину тільки зросла. Для цього пропонуємо ознайомитися із нашим інтерв’ю з радницею з питань безпечного Інтернету Анастасією Дьяковою за посиланням нижче.

Як захистити дітей від кіберзлочинців? Розповідає Анастасія Дьякова, засновниця проекту #stop_sexтинг

  • Регулярно спілкуйтеся з дитиною, запитуйте її про те, як пройшли уроки, які у неї виникли питання і проблеми, у чому їй потрібна допомога. Батьки повинні допомагати і підтримувати дитину в цей важкий час. Наприкінці кожного дня обговорюйте з дитиною успіхи і невдачі за день. Будуйте плани на завтра.
  • Якщо дитина зазнає труднощів у користуванні технікою, допоможіть їй пристосуватися до продуктивної роботи з комп’ютером. Навчіть її користуватися принтером та сканером. Адже якщо у неї щось не виходить, це відбиває бажання вчитися. Пройдіть декілька уроків разом з нею.
  • Стежте за комунікацією дитини і викладача. Незважаючи на те, що це віддалена школа, такий контакт має стати обов’язковим. Зворотній зв’язок з учителем – важливий фактор засвоєння знань.
  • Усуньте відволікаючі фактори. Робота над навчальним матеріалом повинна проходити в комфортних, сприятливих до навчання умовах. Максимально розвантажте дитину під час домашніх уроків від інших видів діяльності.
  • Після проходження кожного уроку, спеціалісти радять проводити фізкультхвилинку. Можете привчити до цього свою дитину, адже фізична активність піде тільки на користь і допоможе розумово відпочити під час перерви.
  • Спільно шукайте рішення в спірних ситуаціях. Не скупіться на слова підтримки і обійми. Якщо дитині важко, страшно, тривожно, і ви розумієте, що своїми силами не впоратися, то ви завжди можете розраховувати на допомогу класного керівника і шкільних фахівців.
  • Якщо ваша дитина добре знайома з комп’ютером і не відчуває труднощів комунікації онлайн, дайте їй більше свободи. Така доросла і серйозна форма навчання може розкрити в ній несподівані таланти самоорганізації. Адже вона не просто грає в «стрілялку» або бродить по мережі в пошуках цікавих для неї контактів, вона зайнята серйозною справою. Дайте їй відчути відповідальність!

В якості висновку хочеться відзначити, що дистанційне навчання хоч і не здатне повноцінно замінити очну форму, проте, в умовах кризи є відмінним і досить ефективним інструментом для передачі і контролю знань. Правильна організація і реалізація онлайн-навчання дозволять вам і вашим дітям вийти з цієї ситуації з мінімальними втратами.

Провести захід

Створити групу

Пройти навчання