Важливi проєкти
Телефони

«Роль сімейного лікаря на даний час надвелика»
Діна Крилова, сімейна лікарка

 Яка роль сімейного лікаря під час пандемії? Що робити, якщо у вас немає декларації? З якими питаннями ми можемо звертатися до свого сімейного лікаря у цілому? Хоча карантин частково закінчився, є запитання, які не втрачають своєї актуальності й сьогодні. З’ясувати відповіді на них нам допомогла сімейна лікарка Діна Крилова.

ДІНА КРИЛОВА
Сімейна лікарка
Членкиня Української Академії Педіатричних Спеціальностей
Членкиня спільноти лікарів-блогерів «СвійДок»

Героїня подкасту радіопередачі, що виходить на Громадському радіо у межах нашого проекту «Жіноча сторона карантину», Ольга Ситнік у березні цього року запідозрила у себе коронавірус. Спочатку у неї декілька днів трималась температура тіла вище 37, потім, за словами жінки, її почало давити в грудях:

«Це були дивні відчуття, яких у мене ніколи не було. Спершу, поки не давило в грудях, а була лише температура, я думала, що це пов’язано з тим, що я закінчувала годувати грудьми дитину. Але потім, коли цим симптомам уже було 10 днів я зрозуміла — треба щось робити».

Ольга Ситнік та її історія – слухати подкаст радіопередачі “Жіноча сторона карантину”

На щастя, Ольга зробила тест, який не підтвердив наявність у неї COVID-19. Щоб пройти цей тест, їй потрібно було звернутись до свого сімейного лікаря. За словами нашої експертки, сімейної лікарки Діни Крилової, саме із цього дзвінка варто розпочати, якщо ви запідозрили у себе коронавірус:

«По-перше, зателефонуйте своєму сімейному лікарю або терапевту та розкажіть, що у вас є підозра на коронавірусну інфекцію. Опишіть детально, які симптоми вас турбують (температура, кашель, надмірна слабкість, задуха) та чи контактували ви із хворим зі встановленим COVID-19. Сімейний лікар/терапевт вас уважно вислухає і надасть рекомендації стосовно плану дій та лікування.
План дій у цьому випадку може бути наступний:

  1. Якщо у вас немає симптомів і ви контактували із хворим з підтвердженою коронавірусною інфекцією, лікар порекомендує максимально не контактувати із людьми, при контакті використовувати індивідуальні засоби захисту і протягом 14 днів бути на самоізоляції. У цей час ви будете під наглядом у сімейного лікаря і у випадку розвитку симптомів будуть надані подальші рекомендації.
  2. Якщо у вас є симптоми, лікар може написати рекомендоване лікування або порекомендує звернутися в поліклініку в черговий кабінет. У черговому кабінеті вам проведуть експрес-тест та ПЛР і нададуть рекомендації по можливому додатковому обстеженню (КТ, рентгенографія ОГП). Також черговий лікар напише лікування, яке ви потребуєте у домашніх умовах або направить на госпіталізацію.
  3. Якщо у вас є симптоми, які потребують найшвидшої допомоги – гектична температура тіла, ядуха, надсадний кашель – потрібно негайно зателефонувати 103 і викликати швидку допомогу, озвучивши, що у вас є підозра на коронавірусну інфекцію».

Також, за словами лікарки, ви можете здати тест, якщо хочете дізнатись чи хворіли коронавірусною інфекцією:

«Якщо ви хочете дізнатися чи хворіли ви коронавірусною інфекцією, потрібно здати аналіз ІФА на IgG до коронавірусу. Даний аналіз не проводять у поліклініці, тому з цього питання потрібно звертатися у приватну лабораторію».

 Отож, ми з’ясували, що перший необхідний крок під час наявності симптомів коронавірусу – це звернення до свого сімейного лікаря. Та що робити тим, у кого немає укладеної декларації? Діна Крилова коментує:

«Зателефонуйте на рецепцію поліклініки, де ви бажаєте обслуговуватися і поцікавтеся, чи є лікарі, з якими можна заключити декларацію та потім оберіть на сайті helsi.me зручний для вас час візиту.
Також ви можете прийти у черговий кабінет поліклініки, де ви бажаєте обслуговуватися. Вам не повинні відмовити (у випадку підозри на коронавірусну інфекцію)».

При цьому лікаря ви можете обрати за відгуками друзів чи знайомих. Ваша прописка не матиме ніякого значення – ви більше не прив’язані до місця офіційної реєстрації.

Ще одне популярне запитання у цьому ключі: «Чи можна укласти декларацію онлайн?». Під час карантину можна було побачити багато фейкових новин та повідомлень в Інтернеті щодо цього. Проте, як зазначає Діна Крилова, «декларацію  онлайн неможливо укласти тому, що її потрібно підписувати електронним ключем».

Наша героїня подкасту Ольга, про яку ми говорили на початку статті, запідозривши у себе коронавірус, не змогла додзвонитися своєму сімейному лікарю. У результаті – вона зателефонувала 103 та викликала швидку допомогу.

Щодо таких випадків Діна Крилова радить звертатись в установу, де працює ваш сімейний лікар:

«Якщо ви не змогли додзвонитися до свого сімейного лікаря, зателефонуйте на рецепцію поліклініки та попросіть, щоб вони передали інформацію вашому сімейному лікарю (залишіть записку). Обов’язково вкажіть ваше ПІБ.
Питання «о котрій годині краще телефонувати» неоднозначне. Тому, що лікар може консультувати вас у робочі години (наприклад, з 9.00 до 14.00), або у вільні від роботи години (наприклад, з 14.00 до 20.00). Кожен лікар вирішує самостійно, який час йому зручний для консультацій. Тому обов’язково уточнюйте це питання при заключенні декларації або на прийомі у лікаря».

Якщо ж ваш лікар у відпустці чи на лікарняному, за словами експертки, завжди є сімейний лікар, який його замінює:

«Цю інформацію ви можете знайти на сайті helsi.me, де буде вказано, який лікар на даний час замінює вашого сімейного лікаря.
У випадку підозри на коронавірусну інфекцію, ви можете звернутися у черговий кабінет поліклініки до чергового лікаря».

Також актуальним після послаблення карантину стало запитання: «Чи безпечно вже відвідувати свого сімейного лікаря чи краще консультуватися онлайн?». Діна Крилова відповідає:

«У цілому, безпечно. Але, якщо ви з групи ризику (серцево-судинні захворювання, цукровий діабет, онкологія) – тоді краще проконсультуватися онлайн».

«Роль сімейного лікаря на даний час надвелика» – зауважила Діна Крилова. Так, в умовах, у яких ми зараз живемо, нам потрібно чітко знати та розуміти, з якими питаннями ми можемо звернутися до свого сімейного лікаря та отримати необхідну для нас допомогу:

«Питання, які вирішує сімейний лікар наступні:

  • огляд при різноманітних захворюваннях та призначення необхідного обстеження і лікування;
  • направлення до вузьких спеціалістів;
  • направлення на госпіталізацію;
  • направлення на дослідження;
  • видача лікарняного листа;
  • видача обхідного листа при вагітності;
  • підтвердження інвалідності (повторний огляд МСЕК);
  • огляд перед вакцинацією та можливе проведення щеплення», – зазначає Діна Крилова.

Більше про те, що саме входить в обов’язки сімейного лікаря і як проходять консультації, можна дізнатися на сайті інформаційної кампанії «Твій сімейний лікар».

Як бачимо, сімейний лікар/ка – людина, які відіграє неабияку роль сьогодні у збереженні нашого здоров’я. Тому не варто шукати фейкових новин в Інтернеті стосовно власного здоров’я, краще довіритись провіреним та навченим для цього людям. Адже саме правдива інформація дозволяти нам правильно стежити та зберігати своє здоров’я та здоров’я своїх близьких.

Дізнавайтесь правду про власне здоров’я разом із Проектом Кешер!

*Стаття опублікована у межах проекту “Жіноча сторона карантину”, що реалізується у партнерстві з Громадським радіо та за підтримки Уряду Канади в рамках проекту «Голос жінок і лідерство – Україна», що впроваджується «Українським Жіночим Фондом». Відповідальність за зміст інформації несе ВЖЄО «Проект Кешер». Інформація, що представлена у публікації, не завжди відображає погляди Уряду Канади в УЖФ.

Долучайтеся!

Бажаєте допомогти Кешеру, зробити соціально-корисну справу або знайти нових друзів і однодумців?

Зробити благодійний внесок