Важливi проєкти
Телефони
Адреса
м. Кривий Ріг, проспект Поштовий, будинок 1, офіс 200
Протягом двох тисячоліть євреїв асоціюють із жадібністю та одержимістю грошима. Звідки походить таке переконання і чи є воно правдивим?

Рембрандт «Юда повертає 30 срібряників»

У 17 столітті видатний художник Рембрандт написав картину «Юда повертає 30 срібряників». Ця робота зображує сцену розкаяння Юди, який зрадив Ісуса за таку ціну. Саме Юда історично став синонімом зрадника та почав асоціюватися із євреями навіть на лінгвістичному рівні, адже слово «єврей» та «Юда» є дуже подібними у багатьох мовах. Така асоціація почала поширюватися у суспільстві, незважаючи на те, що всі 12 учнів, як і безпосередньо Ісус також були євреями, проте саме Юда став цим поганим та зрадливим євреєм.

Джон Гамільтон Мортімер «Шейлок»

Примітним також є образ Шейлока – єврея-лихваря із твору Шекспіра. Твір «Венеційський купець» створювався Шекспіром у період посилення антисемітизму в Англії.  У часи Едуарда II юдеїв вигнали з країни, згодом хрещеного єврея Родріго Лопеса звинуватили у підготовці замаху на життя королеви – усі ці процеси підживлювали популярність антисемітських творів. Так, на сцені Шейлока було показано з огидним гачкуватим носом та рудою бородою – карикатурним та стереотипним образом євреїв.

«Шлях Червоного моря — це шлях крові», італійський плакат 1944 року, на якому зображено усміхнених єврейських банкірів, які несуть мішки з грошима повз мертвих солдатів

Історичне пояснення тісного зв’язку євреїв та грошей полягає в тому, що для них часто накладалася заборона займатися багатьма видами діяльності, а іноді заборонялося навіть володіти землею. Таким чином, єдиним доступним способом заробітку для євреїв стало лихварство – кредитування під високий відсоток. Для християн така діяльність була недоступною, тож єврейське лихварство призвело до напруження стосунків між представниками двох релігій. Чи часто ми позитивно ставимося до своїх кредиторів чи банків? Дане питання є риторичним.

«Отруйний гриб», Німеччина, 1938 рік. Нацистський пропагандистський плакат для дітям щодо єврейської загрози. У тексті зазначено: «Гроші — це Бог єврея. Він здійснює найбільші злочини, щоб заробити гроші»

Окрім цього, у християнському суспільстві прагнення до багатства і прибутку вважалося гріховним. Натомість у юдейських звичаях гроші відіграють не лише матеріальну, але і символічну цінність. Юдаїзм охоплює не лише високі, духовні речі, але також і доволі земні. Гроші необхідно використовувати для добрих справ і підтримки суспільства. Так, християнське суспільство почало асоціювати євреїв із деким Іншим, гріховним, позбавленим чеснот та одержимим грошима.

Даний міф щодо євреїв був доволі вигідним для правителів протягом століть, він дозволяв покласти на цього Іншого звинувачення у бідності всього населення та у будь-яких інших негараздах.

Німецька карикатура 19 століття на Мейєра Амшеля Ротшильда зображує його як насос з двома ручками, який розливає готівку державним діячам і банкірам.

Подібні ідеї також дозволили демонізувати забезпечені єврейські сім’ї, наприклад, Ротшильдів. Високий рівень доходів родини вважався чимось, що отримано незаслужено, виключаючи можливість того, що такі результати є відображенням наполегливої праці.

Навіть у сучасності продовжують панувати багаторічні теорії змов, у які чудово вписується міф про одержимість євреїв грошима. Адже це надає можливість перекласти відповідальність за будь-які гріхи на когось зручного.

Архетип жадібного єврея, на жаль, посів визначне місце у культурі, він мігрував з картин видатних майстрів до пропагандистських плакатів 20 століття і продовжує жити у свідомості багатьох людей досі. Саме так міф про зв’язок євреїв і грошей призвів до розповсюдження антисемітизму та багатьох злочинів проти людства.

Долучайтеся!

Бажаєте допомогти Кешеру, зробити соціально-корисну справу або знайти нових друзів і однодумців?

Зробити благодійний внесок