Важливi проєкти
Телефони
Гармонія у житті людини надзвичайно залежить від усвідомлення своїх цінностей. Саме їх розуміння висвітлює те, заради чого діє людина, чому вона присвячує своє життя. Єврейські цінності мають в своїй основі закони Тори, ТаНаХу, Галахи, вчення авторитетних рабинів. Всеукраїнська жіноча єврейська організація «Проект Кешер», здійснюючи свою діяльність, керується основними принципами, серед яких є Тікун Олам та Ор ле Гоїм.

Тікун Олам дослівно перекладається як «виправлення або вдосконалення світу». Це поняття формувалося під впливом авторитетних джерел, історичних та соціальних чинників єврейської рабиністичної та містичної традиції. Воно базується на основних текстових джерелах Мішни, кабалістичному вченні, працях Маймоніда, Авраама Іцхака Кука, Шломо Бардіна тощо.

Не все в юдаїзмі може бути вираженим точно визначеним законом, тому існують певні цінності, основні моральні поняття, керуючись якими у нас є можливість здійснити позитивний вплив на ситуацію або світ.

Назва «Тікун Олам» з’явилася у трактатах Мішни для пояснення зв’язку певних законів, котрі стосуються, окрім усього іншого, розлучення, звільнення рабів і викупу полонених євреїв (Mishnah, Gittin 4:2, 4-9; 5:3; 9:4; Edulot 1:13). Важливим узагальненням є звернення законодавства до тих випадків, що містять порушення, і котрі, будучи залишеними без рішення, мали б несприятливі наслідки для людей. Тікун Олам у цьому сенсі є юридичним принципом «заради кращого порядку у суспільстві.

«Тікун Олам» міститься в одній із найвідоміших єврейських молитв «Алейну», що є завершальною у щоденній літургії у синагогах. «Тікун Олам», знаходимо у величному та універсальному за своїм змістом зверненні до Б-га, де ми просимо Його здійснити «тікун олам», після чого на Землі не буде ідолопоклонства, а лише Його влада.

Тікун Олам за каббалістичним вченням є містичною духовною ідеєю покращити світ молитвою, духовним пошуком і дотриманням заповідей, що пов’язують нас з Б-гом. Таке містичне розуміння Тікун Олам наче відновлює порядок у світі, рятує фрагменти божественного світла від пошкоджень, вчинених по волі людей, а також недосконалість у початковому творінні (See George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live By (Chicago: University of Chicago Press, 2003)).

Юдаїзм є дуже практичною релігією, а виконання заповідей спрямоване не те, щоб людина могла правильно та добре жити. Здатність об’єднати творіння, дякувати Богові за добро і боротися проти зла визначає юдаїзм. Одним із єврейських лідерів, що надав нового змісту цій цінності та звернув увагу на практичне її застосування та універсальність, був рабин Шломо Бардін. У 50-ті роки 20ст. він акцентував на відповідальності єврейського народу за покращення життя у всьому світі. Його вчення збігається із із думкою рабина Соловейчика. Людина, котра не бореться з хворобами, гине від чуми та лихоманки, принижена та безпомічна, не може претендувати на гідність. Тільки та людина, яка будує лікарні, відкриває нові методи лікування і рятує людське життя, наділена гідністю (Joseph B. Soloveitchik, The Lonely Man of Faith (New York: Doubleday, 1992, p. 17).

Кожне покоління, за вченням мудреців, має своїх дослідників і свої завдання, своїх лідерів і свої проблеми. Сучасне поняття Тікун Олам охоплює широкий спектр активної соціальної діяльності (благодійність, фізична та психологічна допомога знедоленим та нужденним, екологічний напрямок) та духовне вдосконалення особистості.

За останні десятиліття особливої ваги набирає цінність Ор ле Гоїм, що перекладається як «світло для всіх народів» та означає співпрацю з усіма диномінаціями, взаємодію, активну діяльність заради вирішення спільних проблем та конфліктів. Вираз зустрічається у книзі пророка Йешаягу та працях рабинів, кабалістичному вченні. Ці принципи спрямовані на активну співпрацю єврейської громади із іншими національними та релігійними організаціями задля загального блага.

Поняття Ор ле Гоїм знаходимо у віршах пророка Йешаягу: «Так, Він каже: І Я подаю тебе як світло для народів, щоб ти був Моїм спасінням до кінця землі» (Йешаягу 49:6). Раші тлумачив «нації» як «племена Ізраїлю», а не «язичників». «І до твого світла будуть ходити народи, а царі – до блиску твого сходу» (Йешаягу 60:3). В цілому ми бачимо пророцтво про заспокоєння та обіцянку для народу Ізраїлю, в якій Б-г відновить народ Ізраїлю на його землі, і це повернення змусить інші народи відкрити очі і поглянути на народ Ізраїлю, а також піти шляхом єдиного Б-га.

Провідним рабином у тлумаченні даного питання є Авраам Іцхак Кук – лідер релігійного сіонізму кінця 19 – початку 20 століття, що вважав створення держави Ізраїль здійсненням пророцтва та втіленням у життя Ор ле Гоїм. Одним із найвпливовіших рабинів сучасності є Давид Волп, на думку якого, ми не можемо бути світлом для народів, коли не робимо щось важливе для інших, а лише для себе самих. Кожен має нести світло добрих вчинків, Прославляючи Всевишнього та керуючись цінностями.

Нехай наше світло сяє яскравіше і не буде прихованим, а навпаки – стане світилом для інших людей… Можемо почати із себе, своєї сім’ї, друзів, колег, адже за кілька днів Лаг ба-Омер спалахне своїм багаттям, нагадуючи нам про іскри, що мають знайти свій шлях у темряві, об’єднати усіх, хто робить добрі справи та шукає своє призначення.

Долучайтеся!

Бажаєте допомогти Кешеру, зробити соціально-корисну справу або знайти нових друзів і однодумців?

Зробити благодійний внесок