Важливi проєкти
Телефони

«Звертаючись до теми єврейських цінностей, у моїх думках виникає зображення скрипаля на даху. Проте скрипалі ніколи не грали таким чином» – Міхаль Стамова.

Цей яскравий образ людству залишив Шолом Алейхем у «Тев’є-молочарі» – людина в житті, як скрипаль на даху, треба зіграти свою мелодію і не зламати шию. Грати на скрипці, стоячи на даху, – неможливо… Але цей образ символізує баланс і мистецтво жити у реальних обставинах за єврейським законом.

Серед основних джерел, якими ми послуговуємося задля виокремлення цінностей, є Тора, Талмуд (Єрусалимський та Вавилонский. Збірник обговорень етичних і релігійних положень юдаїзму, що включає Мішну і Гмару), Мідраші та авторитетні вчення рабинів. Формування цінностей та застосування їх у житті – завдання єврейської цивілізації. Розумне та практичне балансування між цінностями засноване Галахою, сформоване історією та практикою життя.

Цього місяця ми звертаємо увагу на Кляль Ісраель. Ця цінність є синонімом поняття Ам Ісраель, народу Ізраїлю, братів одного батька Якова-Ізраїля, великої історичної сім’ї, основою поняття «спільності Ізраїлю».  Сучасна філософія Кляль Ісраель полягає у зв’язку із землею (державою) Ізраїлю та єдності єврейських громад по всьому світу, а також у відповідальності євреїв один за одного (досліджуємо у джерелах: Ваікра, 18.19; Талмуд «Швуот», 29). Згідно з цією цінністю важливими є розуміння, позитивна співпраця, єдність євреїв в цілому світі, піклування, адже ми несемо відповідальність один за одного. Пригадуємо образ, що нам малює Рашбі (1 ст. н.е) – ми усі пливемо на одному кораблі. Якщо хтось захоче заподіяти йому шкоду, варто пам’ятати, що тоді небезпека чекає на всіх.

Поняття Кляль Ісраель було яскраво популяризоване у культурній діяльності рабина Шломо Карлебаха, колишнього хіппі, харизматичної особистості 20 ст. Його захопливі історії та пісні глядачі жадібно «проковтували» на зустрічах та концертах в усьому світі. Творчість Шломо Карлебаха пронизана ідеями любові, радості та єдності .

«Люби ближнього, як самого себе» або Агават Ісраель – цінність про любов до ближнього. Наші мудреці казали: «Не роби ближньому те, що тобі ненависно». Також з цим пов’язані численні заповіді Тори.

У чому полягає сенс заповіді? Як людина чинить зі своїм ближнім, можливо, так і його ближній вчинить з ним. Виконання заповідей сприяє порозумінню між людьми, співпраці (для більш детального вивчення користуємося джерелами: Ваікра 18.19; Сіфрей; Талмуд; трактат Шабат, 31а; Рамбам; Сефер га-хінух).

Серед сучасних єврейських духовних лідерів рабин Менахем-Мендел Шнеєрсон акцентував увагу на безумовній любові між євреями, повазі до традицій населення тієї країни, де живуть представники юдаїзму.

Даркей Шалом означає «шлях миру, злагоди, мудрості». Це принцип, на основі якого ми будуємо, власне, наші стосунки (джерела для вивчення: Мішлей, 3.17, Ерміягу, 29.5.7). На думку рабина Джонаттана Сакса, це означає прийняття рішення бути добрим, адже юдаїзм є практичною релігією, де вирішення конкретної ситуації спонукає до застосування єврейської традиції.

Надзвичайно складним завданням юдаїзму завжди буде – показати, що наш маленький народ все ще може говорити людям про людську гідність, мораль, добро і свободу! Він вважав, що першим завданням сіонізму було створення єврейської держави, а другим – єврейської громади, суспільства за зразком Тори.

Керуючись вищевикладеними цінностями, наше балансування, очевидно, полягає у тому, що євреї – один народ, де кожен відповідальний один за одного за прикладом родини, де усі живуть у гармонії з сусідами та виконують місію, що дана Всевишнім. Де кожен свідомо приймає рішення  робити  добро та  мудро обирає мирні шляхи у стосунках.

Звісно, важко грати мелодію, балансуючи на даху, але варто спробувати!

Долучайтеся!

Бажаєте допомогти Кешеру, зробити соціально-корисну справу або знайти нових друзів і однодумців?

Зробити благодійний внесок