Важливi проєкти
Телефони
Влітку хочеться думати про щось легке та незвичне, обирати  місця відпочинку, цікаві маршрути та приємні книги для читання. Наша подорож у світ єврейських цінностей сьогодні має кілька базових відправних точок: Духовність, Тора, Галаха.

Тора та Галаха – це незмінні та важливі основи юдаїзму, спираючись на котрі ми з часом витримали усі критичні підходи у їхньому вивченні. Духовність у юдаїзмі можна розглядати і як окреме містичне, і окреме етичне та філософське вчення, що базується на основних текстах Тори та Галахи.

Мова йде не про емоції та стан людини, а про підкорення волі Всевишньому та виконання заповідей. Рамхаль (1707—1747), один із засновників єврейського містичного вчення, каже:

«Цей світ перебуває в нестійкій рівновазі. І якщо людина тягнеться за матеріальною стороною світу і віддаляється від Творця, вона тим самим руйнує себе і руйнує весь світ. Але якщо людина володіє собою і прагне прихилитися до Творця, використовуючи матеріальні блага світу лише як інструменти, – вона підносить себе і Всесвіт, підноситься разом з ним».

У лабіринті життя, на думку Рамхаля, першочерговим має стати ключовий принцип виконання заповідей. У Торі є закон, який включає в себе всі закони.

Існує специфічний момент – віра. Хто не вірить у принципи юдаїзму, таким чином позбавляє себе всієї сили Тори. Серед багатьох єврейських пояснень та підходів до духовності існують 13 принципів віри, написані Рамбамом (раббі Моше бен Маймон) як вступ до його 14 твору «Мішне Тора» про існування Б-га, про служіння Всевишньому, про його пророцтва, про пророцтва Моше, про факт дарування Тори з небес, про прихід Машиаха, про воскресіння мертвих. У цих принципах коротко сформульовано, у що вірить єврей. Також 13 є числом властивостей милосердя Всевишнього, тож кількість обрана невипадково.

Отже, мовою постулатів Рамбама, єврей вірить у те, що Всевишній володіє певними якостями: Єдиний, Всемогутній, Вічний, Всемилостивий, Котрий Дарував Тору тощо, що вказує на абсолютність і незалежність віри від зовнішніх умов.

Маємо згадати ще один підхід до духовності у сучасному єврейському секулярному суспільстві. В основі концепції єврейської національної культури, розробленої Ахад ха-Амом (письменник-публіцист, філософ, 1856-1927) лежала ідея єдності народу. Народ, що створив культуру – це живий організм. Єдність народу забезпечується притаманним йому особливим духом – «духом народу» і наступності поколінь. «Дух народу» несе в собі основні національні цінності, які виражаються в мові і культурі. Ключовими домінантами єврейської національної культури Ахад ха-Ам вважав іврит, Ерец-Ісраель, єврейську літературу та історію, основні побутові традиції. Національний характер не виникає раптово, він поступово формується умовами життя та духом народу, а з плином часу і сам стає чинником історії.

Ще одна точка нашої подорожі по єврейським цінностям, кінцева у нашому циклі, невипадково легка, адже вона літня, проста й багатозначна. Це – цінність людського життя, повага до думки та вибору іншої людини, толерантність, розуміння, що разом вкладається в мудре та гарне поняття – «бе целем Єлогім» – за подобою Всевишнього, і базується на уривках з першої книги Тори: (Беришит 1:27) І створив Бог людину по Своєму образу і подобі,  по образу Божому сотворив Він їх, створив їх чоловіком і жінкою. Також Беришит 9:26, де мова йде про заборону пролиття крові людини, бо вона створена за образом та подобою Всевишнього.

Саме Тора вперше в релігійній історії чітко вказує на цінність особистості через стосунки Б-га і людини. Із Тори і Танаха видно, що із Всевишнім можна сперечатися (Мойсей), укладати договір (Авраам), обговорювати наболілі проблеми (Пророки) і навіть сваритися (Йов).

Цінність людського життя, повага, прийняття та толерантність залишаються нетлінними і переходять від покоління до покоління через тексти та вчинки людей.

Попереду багато літніх вражень, приємних справ та метушні, нових зустрічей. Варто цінувати один одного, близьких, знайомих, друзів, випадкових людей, які дарують новий досвід. Бажаємо поваги, взаєморозуміння та прийняття, розвитку та нових досягнень у вивченні єврейських текстів та традиції. Будьте здорові та гарного літа!

Долучайтеся!

Бажаєте допомогти Кешеру, зробити соціально-корисну справу або знайти нових друзів і однодумців?

Зробити благодійний внесок